ဂရပ္ဖစ္ဒီဇုိင္းအေျခခံ အပုိင္း ( ၆ ) – ဦးစားေပးမႈ
ဂရပ္ဖစ္ဒီဇိုင္းအေျခခံ ေဆာင္းပါးတြဲရဲ့ ဒီဇိုင္းပုံေသနည္းေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္တဲ့ မတူျခားနားမႈ ( Contrast ) ေတြအေၾကာင္းေရးသားသြားပါမယ္။ အရင္အပိုင္းေတြ မဖတ္ခဲ့ရေသးဘူးဆိုရင္ေတာ့ ဒီေအာက္က Link ေတြမွာ သြားၿပီးဖတ္နိုင္ပါတယ္။
အပိုင္း ( ၁ ) – ဂရပ္ဖစ္ဒီဇိုင္း အစိတ္အပိုင္းမ်ား
အပိုင္း ( ၂ ) – ဂရပ္ဖစ္ဒီဇိုင္း ပုံေသနည္းမ်ားႏွင့္ ဟန္ခ်က္ညီမွု
အပုိင္း ( ၃ ) – လႈပ္ရွားမႈ
အပုိင္း ( ၄ ) – ထပ္တလဲလဲျဖစ္မႈ
အပုိင္း ( ၅ ) – မတူျခားနားမႈ
Emphasis ( ဦးစားေပးမႈ )
ဦးစားေပးမႈလုိ႕ ဆုိတဲ့အတုိင္းဘဲ ဒီပုံေသနည္းကေတာ့ ကၽႊန္ေတာ္တုိ႕ရဲ႕ ဒီဇုိင္းေတြထဲမွာ တစ္ခုခုကုိ အေရးပုိျကီးတယ္လုိ႕ ျပခ်င္တဲ့ အခါမ်ိဴးမွာသုံးပါတယ္။ သူ႕ရဲ႕ရယ္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ျကည္႕ ရႈသူရဲ႕ အာရုံကုိ ကၽႊန္ေတာ္တုိ႕ဒီဇဳိင္းရဲ႕ အေရးျကီးတဲ့ တစ္ေနရာဆီျဖစ္တဲ့ ဒီဇဳိင္းဆုံခ်က္( Focal Point ) ဆီကုိ ဆြဲေဆာင္ဖုိ႕အတြက္ပါဘဲ။
ကၽႊန္ေတာ္တုိ႕ အေနနဲ႕ ဒီဇုိင္းတစ္ခုရဲ႕ ဦးစားေပးမႈကုိ အလႊာ ၃ လႊာ ထိခြဲျခားျပီး ျမင္ႏုိင္ပါတယ္။ ဦးစားေပးမႈ ၃ လႊာကေတာ့ ပထမ ဦးစားေပး၊ ဒုတိယ ဦးစားေပး နဲ႕ တတိယ ဦးစားေပးတုိ႕ ဘဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွမ်ားေသာအားျဖင့္ ပထမဦးစားေပးနဲ႕ ဒီဇုိင္းဆုံခ်က္ကတူတူျဖစ္တာမ်ားေပမဲ့ ဒီဇဳိင္းတင္ဆက္ပုံ(Composition) ေပၚမူတည္ျပီး တစ္္ခါတစ္ေလမွာေတာ့ ဒီဇုိင္းဆုံခ်က္က ဒုတိယ သုိ႕ တတိယ ျဖစ္သြားတတ္ပါတယ္။
အေပၚက ပုံမွာဆုိရင္ ပုံသ႑ာန္အရေရာ အရြယ္အစားအရေရာ အေရာင္အရေရာ မတူတဲ့ အနီေရာင္စက္၀ုိင္း ကုိ ပထမဆုံး ဦးစားေပး အေနနဲ႕ေရာ ဒီဇုိင္းဆုံခ်က္အေနနဲ႕ပါ ျကည္႕မိမွာပါ။ ျပီးရင္ေတာ့ အညွိေရာင္ ေလးေထာင့္ကြက္ ၃ ခု က အေရာင္အရ သူ႕နဲ႕အရြယ္အစားတူတဲ့ ေလးေထာင့္ကြက္ေတြထက္ ပုိျပီး လႊမ္းမုိးမႈရွိတဲ့အတြက္ ဒုတိယ ဦးစားေပးအေနနဲ႕ ရွိျပီး မီးခုိးေရာင္ ေလးေထာင့္ကြက္ေတြကေတာ့ တတိယဦးစားေပးအေနနဲ႕ရွိပါတယ္။
ဦးစားေပးမႈကုိ ဒီဇဳိင္းပုံေသနည္းအေျမာက္အမ်ားနဲ႕ ျပသႏုိင္ျပီး အဲ့ထဲက အသုံးမ်ားတဲ့ အခ်ိဳ႕ကေတာ့
– မတူျခားနားမႈ
– ေနရာအထားအသုိ
– သဘာ၀မက်မႈ
– တစ္ေနရာထဲသုိ႕ ညႊန္ျပျခင္း စတာေတြဘဲျဖစ္ပါတယ္။
မတူျခားနားမႈ
မတူျခားနားမႈနဲ႕ ပတ္သတ္ျပီး ေတာ့ ကၽႊန္ေတာ္တုိ႕ အပုိင္း ၅ မွာ ေရးသားျပီးသား ျဖစ္တာေျကာင္ ့အေသးစိတ္ေတာ့ မေရးေတာ့ပါဘူး။ ဒီဇုိင္းမွာ မတူျခားနားမႈသုံးျပီး ဦးစားေပးမႈကုိ ျပခ်င္တယ္ဆုိရင္ေတာ့ အရြယ္အစားရယ္ အေရာင္ရယ္ကုိ အမ်ားဆုံး အသုံးျပဳျကပါတယ္။
ေနရာအထားအသုိ
ေနရာအထားအသုိ နဲ႕ ဦးစားေပးမႈကုိ ဖန္တီးမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ကၽႊန္ေတာ္တုိ႕ အေနနဲ႕ အျမင္ပုိင္းဆုိင္ရာ အေလးခ်ိန္သေဘာတရားကုိ ထည္႕သြင္းစဥ္းစားအသုံးျပဳႏဳိင္ပါတယ္။ အျမင္ပုိင္းဆုိင္ရာ အေလးခ်ိန္အရ ပုိေလးေလ ပုိျပီး အျမင္အာရုံကုိ ဆြဲေဆာင္ေလျဖစ္ပါတယ္။
အျမင္ပုိင္းဆုိင္ရာ အေလးခ်ိန္သေဘာတရားအရ ေနရာအထားအသုိနဲ႕ ပတ္သတ္တဲ့ အခ်က္ေတြကေတာ့ –
– အျမင္ပုိင္းဆုိင္ရာ အလယ္ဗဟုိက အေလးဆုံးျဖစ္ျပီး သူက ေဒါင္လုိက္ထက္၀က္ပုိင္းမ်ဥ္းရဲ႕ အေပၚမွာရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေျပာခ်င္တာက အျမင္ပုိင္းဆိုင္ရာအရ ဗဟုိက တကယ့္ဗဟုိမွတ္ထက္အေပၚဘက္ အနည္းငယ္မွာရွိပါတယ္။
– အရာ၀တၳဳေတြဟာ အလယ္ဗဟုိ သုိ႕ ပထမဦးစားေပး ဒီဇဳိင္းအစိတ္အပုိင္းကေန ေ၀းေလ ပုိေလးေလျဖစ္ပါတယ္။
– ဒီဇဳိင္းရဲ႕ အေပၚပုိင္းမွာရွိတဲ့ အစိတ္အပုိင္းေတြက ေအာက္မွာရွိတဲ့ အစိတ္အပုိင္းထက္ပုိေလးပါတယ္။
– ဒီဇုိင္းရဲ႕ ဘယ္ဘက္မွာရွိတဲ့ အရာထက္ ညာဘက္မွာရွိတဲ့အရာက ပုိေလးပါတယ္။
– သီးျခားျဖစ္တဲ့အရာကုိ ပုိေလးတယ္လုိ႕ ခံစားရပါတယ္။
အေပၚက ပုံမွာဆုိရင္ေတာ့ ေနရာအထားအသုိအရ ပထမဦးစားေပး ပုံကုိ ညာဘက္မွာထားထားတဲ့ အတြက္ အျမင္ပုိင္းအရ ပုိျပီး အေလးသာသြားတဲ့ အျပင္ သူ႕ကုိ အေရာင္အရေရာ အရြယ္အစားအရပါ ျမင့္မားတဲ့ မတူျခားနားမႈကုိ အသုံးျပဳထားတဲ့အတြက္ ဒီပုံကုိျကည္႕မယ္ဆုိရင္ သူ႕ကုိဘဲ အရင္ဆုံး ပထမဦးစားေပးအေနနဲ႕ ျကည္႕မိျကမွာပါ။ ျပီးရင္ေတာ့ ပထမဦးစားေပးရဲ႕ ညႊန္ျပခ်က္ေျကာင့္ ဘယ္ဘက္မွာရွိတဲ့ ပုိေသးတဲ့ အနီေရာင္၀တ္နဲ႕ လူကုိ ျကည္႕မွာျဖစ္ျပီး သူ႕ ရဲ႕ အမွီးရဲ႕ ညႊန္ျပမႈ၊၊ နီးစပ္စြာထားရွိမႈ၊ အရြယ္အစား၊ အေရာင္ စတဲ့ အခ်က္ေတြေျကာင့္ ဒီပုိစတာဒီဇဳိင္းရဲ႕ ဆုံခ်က္ျဖစ္တဲ့ Devil’s Puppet ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကုိျကည္႕မိမွာပါ။
သဘာ၀မက်မႈ
ကၽႊန္ေတာ္တုိ႕ပတ္၀န္းက်င္မွာ သဘာ၀ မဆန္တဲ့အရာေတြ၊ ကၽႊန္ေတာ္တုိ႕ ရဲ႕ သိတဲ့ အသိကုိ ဆန္႕က်င္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြ၊ အသစ္အဆန္းေတြ ကုိ ေတြ႕ ရင္ စူးစမ္းမိတာက လူေတြရဲ႕သဘာ၀ပါဘဲ။ ဒါေျကာင့္ ဦးစားေပးမႈကုိ ဖန္တီးတဲ့အခါ သဘာ၀မက်မႈက လည္းထည္႕သြင္းအသုံးျပဳ ႏုိင္တဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ဘဲျဖစ္ပါတယ္။
အေပၚကပုံမွာဆုိရင္ေတာ့ သဘာ၀မက်တဲ ခရင္းပုံစံကုိ အသုံးျပဳထားတဲ့ အတြက္ သူ႕ကုိ ပထမဦးစားေပးအေနနဲ႕ ျကည္႕မွာျဖစ္ပါတယ္။
အေပၚကပုံမွာဆုိရင္ေတာ့ သဘာ၀မက်တဲ့ ေလထဲမွာလြင့္ေနတဲ့သူကုိ ပထမဦးစားေပးအေနနဲ႕ေတြ႕ရမွာျဖစ္ျပီး အဲ့လုိ ဦးစားေပးအေနနဲ႕ ျကည္႕ျဖစ္ေအာင္လုိ႕ အနီေရာင္ေခါင္းအုံးက အေထာက္အပံ ေပးထားပါတယ္။
တစ္ေနရာထဲသုိ႕ ညႊန္ျပျခင္း
ဒီဇုိင္းေတြမွာ ဒီဇုိင္းဆုံခ်က္တစ္ခုဆီကုိ ညႊန္ျပခ်င္တဲ့ အခါမွာ ဒီနည္းလမ္းကုိ အသုံးျပဳျပီး ဒီနည္းလမ္းမွာေတာ့ ပထမဦးစားေပးနဲ႕ ဒီဇုိင္းဆုံခ်က္က မတူျကပါဘူး။ ဒီဇုိင္းဆုံခ်က္ဆုိေတာ့ ကေတာ့ အေပၚမွာေျပာခဲ့သလုိဘဲ ကၽႊန္ေတာ္တုိ႕ဒီဇဳိင္းမွာျပခ်င္တဲ့ အေရးျကီးတဲ့ အပုိင္းကုိ ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။
အေပၚကပုိစတာမွာဆုိရင္ေတာ့ အမည္းေရာင္အရိပ္ကုိ သူ႕ အရြယ္အစားေျကာင့္ ပထမဦးစားေပးအေနနဲ႕ ေတြ႕ရမွာျဖစ္ျပီး သူကေနညႊန္ျပလုိက္တဲ့ လူပုံစံကုိေတာ့ ဒုိတိယဦးစားေပးအေနနဲ႕ ေတြ႕ရမွာျဖစ္ျပီး ဆက္ျပီးေတာ့ ေဘးမွာရွိတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကုိ လူပုံနဲ႕ အေရာင္တူတူသုံးေပးျခင္း၊ အရြယ္အစားပုိျကီးထားျခင္းနဲ႕ ၊ အနီးကပ္ထားေပးျခင္းစတာေတြနဲ႕ ဆက္ျပီးျကည္႕ေအာင္တြန္းအားေပးထားသလုိ သူတုိ႕ ႏွစ္ခုရဲ႕ အဆက္ဆက္ရွိတာကုိ ျပထားတာလည္းေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီပုိစတာမွာဆုိရင္ေတာ့ ဒီဇုိင္းဆုံခ်က္ျဖစ္တဲ့ လူပုံကုိ ပထမဦးစားေပးက တစ္ေနရာထဲ ညႊန္ျပျခင္းနည္းလမ္းနဲ႕ ေထာက္ပံေပးထားတာကုိ ေတြ႕ ႏုိင္ပါတယ္။
အေပၚကရုပ္ရွင္ပုိစတာမွာေတာ့ ေက်ာက္ေဆာင္ေတြကုိ ပထမဦးစားေပးအေနနဲ႕ ေတြ႕ ႏဳိင္ျပီး သူတုိ႕ ေတြရဲ႕ တစ္ေနရာထဲ ညႊန္ျပမႈေျကာင့္ အလယ္မွာရွိတဲ့ ဒီဇုိင္းဆုံမွတ္ျဖစ္တဲ့ လူကုိ ေတြ႕မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာဆုိလည္း လူက တြက္ခ်က္မႈအရ အလယ္အမွတ္ထက္ အေပၚမွာရွိတဲ့ အျမင္ပုိင္းဆုိင္ရာ အလယ္မွတ္မွာရွိေနတာကုိ သတိထားမိမွာပါ။
ဒါေတြကေတာ့ ဂရပ္ဖစ္ဒီဇုိင္းနဲ႕ အေျခခံပုံေသနည္းတစ္ခုျဖစ္တဲ့ Emphasis ( ဦးစားေပးမႈ ) နဲ႕ ပတ္သတ္တဲ့ အေျကာင္းအရာတစ္ခ်ုိဳ႕ျဖစ္ျပီး ေနာက္တစ္ပုိင္းမွာေတာ့ ဒီဇဳိင္းပုံေသနည္းေနာက္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ စည္းခ်က္ညီမႈ ( Rhythm ) အေျကာင္းကုိ ေရးသားေပးသြားမွာပါ။ ဒီေဆာင္ပါးနဲ႕ ပတ္သတ္ျပီး ေမးခ်င္တာဘဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေဆြးေႏြးခ်င္တာဘဲျဖစ္ျဖစ္ ေအာက္မွာရွိတဲ့ Comment မွာ ၀င္ေရာက္ေဆြးေႏြးႏဳိင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။
အားလုံးဘဲ မဂၤလာရွိတဲ့ေန႕ရက္ေလးကုိ ပုိင္ဆုိင္ႏဳိင္ျကပါေစ။
ရွင္းလင္းစြာသိရလို႔ေက်းဇူးပါ